De bekkenbodem versterken

De bekkenbodem is een groep spieren aan de onderkant van de bekken. De bekkenbodemspieren hebben veel verschillende functies. Allereerste zorgen de bekkenbodemspieren er voor dat u niet onwillig urine of ontlasting verliest. Maar buiten deze functie vangen de bekkenbodemspieren ook drukverschillen in de buikholte op en steunen ze de organen in het bekken en de buik, waaronder de blaas en voor vrouwen de baarmoeder.

Bekkenbodemtraining is een verstevigingsmethode waarbij u leert de spieren van de bekkenbodem te voelen en bewust te gebruiken. Omdat u de spieren van de bekkenbodem zelf niet kunt zien, is het soms moeilijk om ze goed te gebruiken en te trainen. Aandacht en begeleiding door één van onze Personal Trainers is daarom ook vaak zinvol.

Door middel van bekkenbodemtraining kunt u de bekkenbodemspieren versterken. Zo kunnen ze beter de eerdergenoemde druk opvangen die er door bewegingen op de bekkenbodem ontstaat. Ook het afsluitmechanisme van de blaas kan worden versterkt, zodat u minder gemakkelijk ongewild urine verliest.

Nadat u hebt geleerd middels de bekkenbodemtraining om de spieren op een goede wijze te gebruiken is het belangrijk dat deze bewegingen deel gaan uitmaken van uw dagelijkse bezigheden. Dit kan bijvoorbeeld door het oefenen van houdingen en bewegingen waarbij u min of meer automatisch de bekkenbodemspieren goed aanspant. Ook leert u hoe u de spieren goed kunt ontspannen, bijvoorbeeld bij toiletbezoek. Daarnaast kunnen wij u bij extreme klachten doorverwijzen naar onze bekkenbodemspecialist.