PSC Outdoor

Het is heerlijk weer en wie wil er nou niet lekker buiten sporten? Sporten in de hitte? Kan dat? Ja dat kan! Maar bereid je wel extra goed voor. Vanaf 12 juni starten wij weer met de Outdoor-Bootcamp groepslessen. Deze lessen zullen plaatsvinden op woensdag om 19:00 uur en zondag om 09:30 uur. In deze lessen zullen wij buiten aan de slag gaan met het verbeteren van de conditie, opbouwen van het kracht- uithoudingsvermogen en het verbranden van de calorieën.

Deze maatregelen kunnen jou als bootcamp-deelnemer tijdens deze hete zomerse dagen van pas komen.

Eerst even de risico’s van sporten in hitte. Als het warmer is dan 28 graden is sporten een risico voor iedereen, hoe fit je ook bent.
Natuurlijk is je lichaam slim en krijgt je huid een betere doorbloeding maar bij intensieve beweging kan het voorkomen dat je te veel vocht verliest en dat je lichaam niet meer goed kan koelen. Daardoor kun je hittekrampen of een zonnesteek oplopen. Vooral het laatste kan gevaarlijk zijn. Om over een hitteshock, die levensbedreigend is, maar te zwijgen.

1. Smeer je in met een hoge factor
Ga de deur niet uit zonder je in te smeren en als je gaat sporten doe je dit met minimaal factor 50.

2. Hydrateer
Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, ook voordat je dorst hebt. Drink voor je activiteit alvast een paar glazen water en neem genoeg drinken mee. Drink tijdens het sporten naast water, een isotone drankje. Isotone drank is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes (zout en suiker) die overeenkomt met iemands ‘lichaamswater’. Isotone drank wordt snel opgenomen in het lichaam.

3. Eet normaal
Ondanks dat je in de hitte misschien minder honger hebt, is het voor het sporten van belang dat je eet. Probeer voor het sporten hetzelfde en evenveel te eten als je gewend bent. Van onder meer mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen krijg je veel energie.

4. Vermijd het warmste deel van de dag
Prima als je actief bezig bent in de hitte, maar hou je tussen 12:00 en 15:00 uur alsjeblieft even gedeisd. Dit is het warmste moment van de dag, een prima moment om in de schaduw te lunchen en ontspannen. Vroeg in de ochtend of ‘s avonds zijn tijdens de hitte de beste uren om te sporten.

5. Sport zo veel mogelijk in de schaduw
Als je gaat skaten, doe dat dan uit de zon. Als je gaat mountainbiken, ga naar het bos. Probeer zo veel mogelijk de schaduw op te zoeken voor jouw outdoor activiteiten.

6. Bouw rustig op in de hitte
Ga in de hitte niet in een keer voluit. Bouw aanzienlijk rustiger op dan je gewend bent, zodat je lichaam kan wennen aan de hitte.

7. 70% is de max
Ga niet helemaal voluit in de hitte, maar pas je niveau aan. Hou 70% van je normale inspanning aan, dan zit je goed.

8. Draag een hoofddeksel
Draag als het kan een hoofddeksel tegen de zon. Kies wel voor een lichte kleur, het liefst wit. Donkere kleuren trekken hitte aan.

9. Hou je hoofd koel
Letterlijk. Koel je hoofd af en toe met water of een natte handdoek. Ook dit helpt oververhitting te voorkomen.

10. Ventileer
Kies voor ventilerende kleding waarin je goed kunt zweten. Ook hierbij kies je voor lichte kleuren.

11. Check je urine
Hou bij een langdurige activiteit je urine in de gaten. Opvallend donkere urine wijst op uitdroging.

12. Denk na
Al deze bovenstaande maatregelen bestaan niet voor niets. Sporten in de hitte brengt de nodige risico’s met zich mee, dus denk vooral goed na met je gezonde verstand.